född 2 november 1858, död i december 1932, var en svensk idealistisk konstnär.
Krouthen föddes i Linköping och var son till handlaren Conrad Krouthen och Hilda Åberg. Släkten Krouthen kom från Norrköping och flera generationer hade arbetat som tenngjutare. Familjenamnet Krut ändrades genom att varubeteckningen Krut-tenn förfranskades till Krouthen. Conrad Krouthen kom till Linköping 1850 och startade en manufakturaffär vid Stora torget. Affären gick bra och 1857 kunde han gifta sig med sömmerskan Hilda Åberg.
Krouthen kunde växa upp i ett välmående hem och han fick börja skolan på läroverket i Linköping. Vid 14 års ålder slutade han skolan och började arbeta åt fotografen och målaren Svante Leonard Rydholm som hade en atelje vid St. Larsplan. Krouthen fick lära sig grunderna i både målning och fotografering och vid 16 års ålder började han på Konstakademiens principskola i Stockholm 1875. Den treåriga utbildningen innebar att eleverna fick lära sig att rita av klot och profiler, djur och växter. Efter de tre åren fick Krouthen fortsätta vid akademin. I kursen "Lägre antiken" fick eleverna rita av gipsmodeller, i "Högre antiken" teckna efter levande model och i "Landskapsskolan" fick eleverna måla landskap. Under studietiden sökte sig många elever utanför skolan och Krouthen lärde känna konstnären Edvard Perseus. Perseus var kritisk till utbildningen på akademin och tog med sina elever bland annat till Mariefred och Gripsholms slott för att måla av naturen. Related Paintings of johan krouthen :. | bat under segel | herdrnas tillbedjan | portratt av clara soderlund | bibliotekarien segersteen i sitt hem | utsikt over linkoping fran tannefors | Related Artists:
william wordsworthBorn: 7 April 1770
Birthplace: Cockermouth, England
Died: 23 April 1850
Best Known As: The author of the poem "Tintern Abbey"
Jan PolackJan Polack Johannes Po(l)lack (Hanns Polagk, Polegk), (Latin: Ioannes Polonus) (between 1435 and 1450 (possibly in Krakew) - 1519 in Munich) was a 15th-century painter.
From his nickname it is assumed that he might have worked in Krakew. From the mid-1470s on, he lived and worked in Munich, having previously been in Franconia. He may have taken part in the 1475 festival of the Landshut Wedding of Jadwiga Jagiellon and George of Bavaria. In 1480 he opened his own shop in Munich.
Starting in 1482 he is listed on the tax records of Munich, also as leader of the local painter guild. He visited with Michael Wohlgemuth and his art was influenced by him and by that of Veit Stoss and Hans Pleydenwurff as well as by collaboration with the woodcutter Erasmus Grasser.
Documents mention many works of his which are now lost. His most important remaining work is the Weihenstephan altarpiece (1483 - 1485), now at the Alte Pinakothek in Munich.
Giacomo Guardi (1764-1835) was an Italian painter from Venice. The son of famous veduta painter Francesco Guardi, he continued his father's line of work, though without the same level of renown. The majority of his works are quite small views of only minor artistic interest, more akin to postcards than to his father's grand scenes, but he produced several paintings showcasing a notable level of artistic skill as well. Evaluating his legacy is somewhat complicated due to the frequency with which paintings are misattributed to him.